Een gebruikte auto gekocht van een autobedrijf, maar de auto is niet zoals het hoort? Als er iets mis mee is en je wist dat niet of als de auto stukgaat hoef je dat niet altijd te accepteren. Zeker niet als je een beroep kunt doen op de ‘wettelijke garantie’ (eigenlijk het recht op conformiteit).

Broken Car Free 3D Model in Compact Cars 3DExport

De verkoper wil je aanspreken. Dat mag. Zorg ervoor dat je niet alleen belt met de verkoper. Een briefje sturen is belangrijk voor het geval je niet samen eruit komt.

De Autoriteit Consument en Markt heeft op de website consuwijzer.nl voorbeeldbrieven beschikbaar gesteld. Een van de brieven kun je gebruiken om de verkoper te laten weten dat de auto niet (meer) in orde is. Dat is deze voorbeeldbrief.

Het advies van advocaat Sepehr Yadegari is om altijd schriftelijk de verkoper te laten weten dat je niet tevreden bent en dat je een oplossing wil en dan ook nog eens binnen twee weken. We noemen dat de ingebrekestelling. Zorg ervoor dat je de brief aangetekend verzend met bewijs van verzending en een track & trace voor bewijs van ontvangst.

Lukt het niet om zelf de ingebrekestelling op te stellen en aangetekend te verzenden? Neem dan even contact op. Advocatenkantoor Sepehr biedt aan om in de meeste gevallen voor een vast bedrag van ā‚¬ 242 incl. BTW de eerste noodzakelijke juridische stappen voor je te zetten:

  1. bewijsstukken van de aankoop verwerken (naar het kantoor verzenden per e-mail of WhatsApp).
  2. intake gesprek op kantoor of met videobellen op afstand.
  3. ingebrekestelling opstellen en met bewijs van verzending naar de verkoper versturen.
  4. telefoontje plegen met de verkoper en proberen om tot een snelle oplossing te komen zonder procedures. Vaak helpt het om een verkoper te wijzen op de wettelijke bepalingen en dat een snelle oplossing zonder procedures ook in het belang is van de verkoper.

Als ook na stap 4 geen oplossing is gevonden, dan kun je voor de verdere behandeling in aanmerking komen voor door de overheid gesubsidieerde rechtsbijstand van Advocatenkantoor Sepehr. Meer informatie daarover tref je hier: Wat is gesubsidieerde rechtsbijstand?

de heer mr. Sepehr Yadegari

Als advocaat gespecialiseerd in aankooprecht maakt hij zich hard voor cliƫnten die een miskoop doen. Hij zorgt ervoor dat ze terugkrijgen waar ze recht op hebben. Dat ze schadeloos gesteld worden. In sommige gevallen betekent dat een reparatie van hun product. In andere gevallen een volledige ontbinding van de koop.