Auto met problemen die je hersteld wilt hebben. Verkoper ontbindt liever.

Doorgaans willen nieuwe eigenaren van een gebruikte auto die stuk is zo snel mogelijk van de koop af. Annuleren, ontbinden eigenlijk.

Eens in de zoveel tijd maak je het mee dat een koper de auto graag houdt, maar de problemen graag opgelost ziet. Dat kan. Eigenlijk is dat ook wat de wetgever het liefst ziet. Het stelsel van de wet voorziet ook in een volgorde van rechtsmiddelen of beter gezegd: volgorde van oplossingen.

De vraag is of het noodzakelijke herstel mogelijk is.

Kan de auto nog worden gemaakt zoals je die mocht verwachten?

Voor de verkoper kan het soms economisch gezien interessanter zijn om de auto terug te nemen, de koopsom terug te betalen en een nieuw ‘slachtoffer’ te zoeken aan wie de auto met gebreken verkocht kan worden.

Vroeger noemde we dat ‘het doorgeven van de rotte prei’ of meer nauwkeurig zo noemde een helaas inmiddels overleden automonteur een nieuwe gebruikte auto die niet goed was: een rotte prei.

De rotte Audi A1 prei

Officiƫle veiligheidsbeoordeling van de Audi A1 2019

Een voorbeeld van een ‘rotte prei’ is de Audi A1 die op 24 maart 2020 verkocht werd voor ā‚¬ 12.950 door Auto Poeliejoe in Helmond. Deze auto was ingevoerd vanuit het buitenland. Je kunt dan volgens een afschrijvingstabel rest-BPM betalen of op basis van een taxatie. Je laat in dat geval alle schades opmeten en de werkelijke dagwaarde berekenen. Vervolgens heb je dan de reĆ«le afschrijvingspercentage. Dat percentage is het percentage aan BPM die je dan nog moet betalen.

Voor de Audi A1 is een bijzonder laag rest-BPM bedrag betaald. Maargoed, dat wil nog niet betekenen dat de auto onderhuids vol met schades zat. Hetgeen dus wel het geval was.

DEKRA Automotive heeft de Audi A1 onderzocht en vond dat voor ā‚¬ 5.136,32 aan schades aanwezig waren. De koper wist dit niet.

Oude (verborgen) schade,

  • linker voorwielophanging,
  • linker achterwielophanging,
  • achteras,
  • linker dorpel,
  • binnenste dorpellijst,
  • sponning A-stijl,
  • sponning B-stijl en
  • linker zij-airbag.

Ondanks de aanschafprijs van ā‚¬ 12.950 was dus eigenlijk de auto ongeveer ā‚¬ 8.000 waard was.

Overigens speelt in dit geval mee dat de koper pas na 6 maanden ontdekte dat de auto eigenlijk een schade-auto was. Om die reden heeft de koper zelf onderzoek moeten laten doen en heeft DEKRA moeten vaststellen dat de schades al aanwezig waren Ć©n ook voor de verkoper bekend moesten zijn.

De volledige uitspraak kun je hier lezen

https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBLIM:2022:339

Contact

Wil je meer weten? Neem dan even contact op met Advocatenkantoor Sepehr. Bel met 020 – 244 3900 of WhatsApp (klik hier en stuur direct een berichtje). E-mailen kan ook: auto@sepehr.nl.

de heer mr. Sepehr Yadegari

Als advocaat gespecialiseerd in aankooprecht maakt hij zich hard voor cliƫnten die een miskoop doen. Hij zorgt ervoor dat ze terugkrijgen waar ze recht op hebben. Dat ze schadeloos gesteld worden. In sommige gevallen betekent dat een reparatie van hun product. In andere gevallen een volledige ontbinding van de koop.