Anton uit Duitsland, koper van een zilvergrijze Tesla Model S, ervaart gebreken met zijn nieuwe gebruikte auto en hij spreekt de verkoper aan. De rechter oordeelt echter dat Anton niet van een bedrijf heeft gekocht. Er is dus geen sprake van een ‘consumentenkoop‘. Dat is dan weer voor Anton van belang omdat hij als consumentkoper meer rechtsbescherming geniet.
De auto werd op Marktplaats geadverteerd en is uiteindelijk gekocht voor ā¬ 38.115,-. Geen klein bedrag. Daar mag je ook wel wat voor verwachten, tenzij het een auto is die normaalgesproken voor meer wordt verkocht. Een Tesla Model S kan best eens meer waard zijn tweedehands dan ā¬ 38k. Let daar dus ook op. Bij nieuwe autozaken wordt altijd even gecheckt of een normale prijs is betaald. Dat kunt u zelf ook doen. Vergelijk even met andere vergelijkbare auto’s die te koop staan. Bouwjaar en kilometerstand zijn dan het allerbelangrijkste. Daarna de opties pas.
Terug naar Anton uit Duitsland. Anton stapt in zijn Tesla Model S voor een proefrit en kort daarna beslist hij om de auto te kopen. Daarna kwam de ellende. De verwarming en de DCDC Converter deden het niet. Reparatie kostte de kersverse eigenaar van de Tesla ā¬ 3.644,36. De verkoper weigert vergoeding van deze reparatiekosten. Wat nu?
Het advies is niet om direct al zelf de kosten van de reparatie voor te schieten, tenzij spoed. Het is verstandiger om daar eerst met de verkoper afspraken over te maken of deze door de rechter tot vergoeding van die kosten te laten veroordelen.
Heeft u een auto gekocht of verkocht en is er sprake van een (vermeend) gebrek aan de auto? Neem dan even vrijblijvend contact op. Bel (020 – 244 3900) of e-mail voor overleg.
Deze casus werd behandeld door het Gerechtshof ‘s-Hertogenbosch en het eindarrest van 1 juni 2021 kunt u hier terugvinden.