Garantie betekent dat een bepaalde eigenschap gegarandeerd wordt. De motor van een auto of de versnellingsbak worden gegarandeerd te functioneren.
Eigenlijk is dat raar.
Wanneer je een auto koopt mag je toch verwachten dat de motor of de versnellingsbak functioneert?
Om die reden bestaat de ‘Wettelijke Garantie’. Een normale verwachting is gegarandeerd.
Je recht hebben en je recht krijgen.
Onze wetgever in Europa heeft ervoor gekozen om het voor de consumenten makkelijker te maken. Wanneer een consument iets koopt van een bedrijf dan is dat een consumentenkoop. Ook ondernemers kunnen een consumentenkoop plegen. Bij auto’s is dat meestal het geval. Behalve als je de auto bedrijfsmatig gebruikt (taxi, transport goederen etc.)
De consumentenkoper hoeft alleen maar te melden dat een gebrek aan de auto is waargenomen. De verkoper moet dan vervolgens aan de slag. Dat melden wordt een ‘in gebreke stelling’ genoemd. Zeer belangrijke verrichting. Pas dan kun je recht hebben en vaak alleen dan je recht krijgen.
Je hebt sinds 27 april 2022 zelfs meer tijd om gebreken op te merken. Eerder was dat zes maanden. Sinds de wijziging heb je 12 maanden (!). Nadat je de auto hebt gekregen, heb je nu 12 maanden de tijd om problemen mede te delen aan de verkoper. Lees: om de verkoper in gebreke te stellen.
Voor vragen over dit onderwerp kunt u ook even bellen of WhatsApp met 020 – 244 3900.
E-mailen kan met het adres auto@sepehr.nl.