Op 23 september 2014 koopt een consument (zoals u wellicht) een nieuwe gebruikte auto. Deze casus gaat over een Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid van twee jaar oud en een kilometerstand 32.083. Dat is niet veel.
Anderhalf jaar later en bij een kilometerstand van 79.979 hoort de eigenaar een tikkend geluid onder de motorkap. Niet best.
De auto wordt door DEKRA geĆÆnspecteerd en zij oordelen dat het geluid wordt veroorzaakt door een lagering van de krukas en de drijfstangen. Beide zijn stuk.
In de wet wordt voor een consumentenkoop een termijn van zes maanden gehanteerd voor gebreken die dan op basis van een rechtsvermoeden geacht worden al aanwezig te waren ten tijde van de koop / levering van de auto. In deze zaak is het gebrek veel later ‘aan het licht’ en eigenlijk ten gehore gekomen. Wat nu?
Het Gerechtshof ‘s-Hertogenbosch heeft in die zaak uiteindelijk op 12 mei 2020 eindarrest gewezen. De uitspraak kunt u hier terugvinden.
De reparatiekosten van de Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid bedroegen ā¬ 8.924,40. Dat is veel, maar je krijgt daar dan ook een nieuwe motor voor. Er is dan vaak nog het nieuw-voor-oud principe. Dat is in deze zaak niet aan bod gekomen. Houd daar wel rekening mee als u de volledige vergoeding van vervanging claimt bij de verkoper.
Heeft u zelf een auto gekocht of verkocht en doet zich toch een gebrek voor? Probeer het eerst onderling op te lossen. Vraag om een oplossing. Lukt dat niet? Neem dan even contact op om de situatie te bespreken. Bel (020 – 244 3900) of e-mail vrijblijvend voor overleg. Misschien dat u met een enkel gesprek al kosteloos ‘op weg’ geholpen kunt worden.