Studenten en andere gebruikers van een OV-chipkaart met een reisproduct riskeren een forse boete van € 194 per maand nadat het recht op het reisproduct is geëindigd.

Na het afstuderen of beëindiging van de studie en de studiefinanciering, moet de student het reisproduct ‘stop zetten’. Daarvoor moet de student bij een OV-chipkaart automaat het reisproduct van zijn of haar OV-chipkaart laten verwijderen.

De automaat moet het stopzetten doorgeven aan de uitvoerende organisatie (Trans Link Systems B.V.) die vervolgens de melding doorgeeft aan het bedrijf dat belast is met de organisatie van het studentenreisproduct (Regisseur Studenten Reisrecht B.V.). Vervolgens moet dat bedrijf de melding weer doorgeven aan DUO.

Je kunt je voorstellen dat met zoveel tussenstations het ooit weleens mis kan gaan. Helaas is dat ook zo.

Wanneer in de keten van student – automaat – TLS – RSR – DUO iets misgaat, dan draagt de student daar de gevolgen van. DUO vordert namelijk € 194 boete per maand wanneer zij niet bevestiging krijgt van de (tijdige) stopzetting. Ook de verwerking van een stopzetting kan namelijk vertraging oplopen en niet altijd wordt het daadwerkelijke tijdstip en datum van stopzetting correct doorgegeven.

De student moet aantonen dat het reisproduct weldegelijk is stopgezet bij een automaat en dat dit tijdig is gedaan. De automaat geeft echter geen bonnetje dat als bewijs kan dienen van de stopzetting. De student staat in dat geval letterlijk met lege handen. Behalve de boete van DUO dan, die zal de student moeten betalen. Doet hij of zij dat niet, dan volgt iedere maand een nieuwe boete van € 194 en even later meld zich een Gerechtsdeurwaarder en na een betalingsbevel kan het voorkomen dat het boetebedrag van de bij DUO bekend staande bankrekening wordt geïncasseerd.

De student die een boete opgelegd krijgt en die contact opneemt met OV-chipkaart of studentenreisproduct, krijgt van de klantenservice ook vaak te horen dat een ‘correctieverzoek’ moet worden ingediend. Let daarmee op!

Het komt voor dat niet de echte datum van stopzetting wordt overgenomen, maar de datum van ontvangst van het verzoek. Als die datum later is dan toegestaan – en dat is meestal dan het geval – krijgt de student alsnog een boete of moet de al opgelegde boete gewoon worden betaald.

Voor vragen kunt u mij bereiken via het e-mailadres advocaat@sepehr.nl of via het telefoonnummer: 020 – 244 3900.

de heer mr. Sepehr Yadegari

Als advocaat gespecialiseerd in aankooprecht maakt hij zich hard voor cliënten die een miskoop doen. Hij zorgt ervoor dat ze terugkrijgen waar ze recht op hebben. Dat ze schadeloos gesteld worden. In sommige gevallen betekent dat een reparatie van hun product. In andere gevallen een volledige ontbinding van de koop.