Categorieën
Nieuws

Miskoop auto zonder garantie

Dan heb je je droomauto gevonden en gaat het toch mis. Het overkomt meer mensen dan je verwacht. Niet iedere auto is even goed en niet iedere verkoper is even bewust van wat verkocht wordt.

De juridische werkelijkheid is dat je recht hebt als consument om een product (of dienst) te krijgen van een bedrijf wat je mocht verwachten.

Een verwachting die nergens beschreven staat. Bij een auto vinden we dat die minimaal veilig moet zijn. Het maakt dan ook niet uit hoe weinig de auto jou heeft gekost. Of hoeveel ervaring (kilometers en leeftijd) de auto heeft. Wanneer je als consument een auto koopt, moet die veilig zijn.


Non-conformiteit
Een onveilige auto moet de verkoper weer veilig zien te maken. Dat noemen we eigenlijk ‘een non-conforme’ auto moet de verkoper ‘conform’ maken. Maar wat nu als de non-conformiteit van de auto betekent dat je niet veilig met de auto naar de autoverkoper kunt rijden?

Daar waar vroeger een kantonrechter nog wel eens opmerkte dat de koper zelf ervoor koos om de auto ‘van ver te halen’, is nu het uitgangspunt dat het niet uitmaakt waar je in Nederland je auto hebt gekocht. De verkoper moet de auto komen ophalen!

Soms vindt de verkoper dat je de auto ook wel kunt brengen. Dat is een afweging. Als de auto nog wel rijdt en je kunt veilig deelnemen aan het verkeer dan is het een optie om terug te rijden. Maar het niet altijd acceptabel om dan ook terug te lopen.

Oplossing zonder ernstige overlast en zonder extra kosten
Een andere aanpak door dit advocatenkantoor is om strikt de wet toe te passen. Bij een beroep op non-conformiteit (‘wettelijke garantie’) moet de verkoper aan de slag. Dit moet zonder ernstig overlast en zonder kosten voor de klant.

Wanneer de klant de auto wegbrengt en vervolgens zelf vervoer moet regelen om thuis te komen, dan is dat zowel a) overlast en b) kost dat geld. Vandaar dan ook de insteek: haal de auto op én verschaf vervangend vervoer. Een autoverkoper beschikt immers over meerdere auto’s of kan daar makkelijker aan komen. Vervangend vervoer is dan ook bij uitstek iets wat de verkoper beter kan regelen.

Onveilige auto en weigerachtige verkoper
Wanneer de verkoper toch weigert om een onveilige auto op te halen, wat doe je dan?

Je wilt snel een oplossing. Stel je nu voor dat op die enkele rit naar de verkoper toch iets gebeurt. Dat je een aanrijding krijgt met de onveilige auto. Wie heb je dan geholpen?

Mocht de autoverkoper voet bij stuk houden, dan rest je niets anders dan om te dagvaarden. Dan wordt een Gerechtsdeurwaarder gevraagd om bij de autoverkoper langs te gaan. De Gerechtsdeurwaarder zal dan de dagvaarding van de advocaat aan de verkoper of een medewerker ‘betekenen. Dat betekent het overhandigen van een geschreven stuk met bewijzen: de dagvaarding met producties.

Die dagvaarding gaat dan zo snel mogelijk terug naar ons en wij sturen het dan door naar de rechtbank. De rechtbank stuurt dan een griffierechtnota. Een toelichting hierover staat onderaan de pagina over de wettelijke garantie (link).

Waarom dan nog garantie bijkopen?
Het verschil tussen garantie is dat iets gegarandeerd wordt. Je hebt geen verwachting, maar zekerheid. Dat is beter.

Het advies is ook om garantie te nemen om ervan verzekerd te zijn dat de auto het blijft doen. Toch kiezen veel kopers om zonder garantie een gebruikte auto te kopen. Je hebt dan een minimale bescherming die beperkt is tot wat je mocht verwachten.

Voorbeelden
Op de Instragram-pagina is een video gepost over een miskoop. Wat mis was met die auto en dat het toch snel opgelost kon worden, is wat we het liefst hebben. Kijk zelf even en als je denkt dat je ook een miskoop hebt gemaakt: wacht niet te lang en los het snel op. Als het even kan zelf en anders vraag je even om hulp.

Instagram https://www.instagram.com/advocatenkantoorsepehr/